اتاق فرار چیست؟
اگه تا حالا دربارۀ اتاق فرار نشنیدی، ممکنه بپرسی که: اتاق فرار چیه؟
اتاق فرار یا اسکیپ روم یه بازی گروهی شبیه به بازی های کامپیوتریه، با این تفاوت که تو فضای واقعی برگزار میشه و به صورت فیزیکی وارد بازی میشید. تو یه بازۀ زمانی مشخص فرصت دارید که با حل کردن معماها و پشت سر گذاشتن چالشها، روند سناریو رو طی کنید و بازی رو به انتها برسونید و به هدف نهایی بازی برسید.
این هدف ممکنه صرفاً فرار از اون فضایی که توش حبس شدهاید باشه، یا جمعآوری اسناد و مدارکی که مربوط به سناریوئه و یا … این چیزیه که یا قبل از شروع بازی یا حین بازی متوجهاش میشید.
ضمن این که اتاق فرار تو ژانرهای جورواجور از جمله وحشت، فانتزی، جنایی، مهیج، درام و حتی کمدی و … برگزار میشه. پس قبل از رزرو بازی میتونید در مورد ژانر بازی مورد نظرتون تحقیق کنید و اطلاعاتی رو که مد نظرتونه از برگزارکنندۀ بازی جویا بشید. فقط باید در نظر داشته باشید که موقع کسب اطلاعات مربوط به بازی، سؤالاتی رو بپرسید که بازی براتون لو نره.
در ادامه با ما همراه باشید تا بهتر متوجه شید که اسکیپ روم یا همون اتاق فرار چیست و اینکه چه نکاتی رو باید برای هرچه بیشتر لذت بردن از بودن در اتاق فرار رعایت کنید.
سالها پیش که اتاق فرار پدید اومد، هدف نهایی بازیها فقط و فقط فرار از اون فضایی بود که گروه بازیکنان توش حبس شده بودن. اما با گذشت زمان و پیشرفت این صنعت و به تبعش بسط و به فعل دراومدن امکانات بالقوۀ این سرگرمی فکری، حالا بازیها درونمایههای متفاوتی دارن و مأموریتهایی متناسب با قصۀ بازی به شما محول میشه، مثل احضار روح، نجات یک فرد، گزارش یک جنایت، به دست آوردن طلسم جاودانگی، دزدیدن گنج و …
هر اتاق فرار، تجربۀ منحصر به فردیه که نباید با یک اتاق فرار دیگه مقایسه بشه، با این حال بعضی چیزها تو اکثر اتاق فرارها مشترکن، مثل نوع قفلها که تو بیشتر اتاق فرارها قفلهای مشابهی میبینید که نیاز هست کار کردن باهاش رو یاد بگیرید. نگران نباشید، بازیگردان بازی حتماً قبل از شروع بازی کار کردن با قفلها رو بهتون یاد میده. یا قواعد مشترکی که تو بیشتر بازیها وجود دارن، مثل این که تو تاریکی مطلق نباید حرکت کنید.
با این حال، هر بازی قواعد مختص به خودش رو داره که بازیگردان، قبل از شروع بازی قواعد اون بازی رو براتون توضیح میده. برای این که بازی رو بینقص انجام بدید و نهایت لذت رو ببرید، باید قواعد بازی رو رعایت کنید.
گروه اجرایی در یک اتاق فرار چیست؟
هر اتاق فرار یک بازیگردان داره که کنترل نور و موسیقی و راهنمایی و هدایت بازیکنان رو به عهده داره. امروزه تو بیشتر اتاق فرارها بازیگر یا بازیگرهایی هم حضور دارن که برای باورپذیری بهتر سناریو یا ایجاد حس خاصی تو روند بازی، نقشی رو ایفا میکنن.
زمان رو مدیریت کن
پیشتر گفتیم که هر اتاق فرار، زمان مشخص به خودش رو داره. مثلاً یه بازی تو ۶۰ دقیقه اجرا میشه و ممکنه برای یه اتاق فرار دیگه ۹۰ دقیقه زمان در نظر گرفته بشه. پس شما باید زمان رو مدیریت کنید تا بتونید بازی رو به انتها برسونید. تو بعضی از بازیها این موضوع رو به خود گروه بازیکنها میسپرن که ممکنه با اتمام زمان مشخص شده، بازی نیمهتموم بمونه و تو بعضی از بازیها بازیگردان این موضوع رو مدیریت میکنه.
ما در مجموعه اتاق فرار یونا (اتاق فرار حجله و اتاق فرار هاری) این موضوع رو مدیریت میکنیم تا گروه بازیکنان بازی رو به انتها برسونن. به این صورت که بازیگردان زمان رو کنترل میکنه و وقتی ببینه گروه بازیکنان زمان زیادی رو صرف حل یک معما یا یک بخش از بازی میکنن و نمیتونن ازش عبور کنن، راهنماییشون میکنه تا وارد مرحلۀ بعدی بشن. با این روش مطمئن میشیم که حتما بازی به انتها برسه و گروه بازیکنان همۀ مراحل بازی رو طی کنن.
اتاق فرار فقط قفل و کلید نیست
تو خیلی از اتاق فرارها ممکنه تعداد قفلها و درهایی که باز میکنید، روند پیشرفت بازی رو تعیین کنن. اما همیشه اینطور نیست. ممکنه تو یه اتاق فرار روند بازی طوری طراحی شده باشه که برای حل یک معما و ورود به مرحلۀ بعد نیاز باشه که یه نمایش روایی رو تماشا کنید و بر اساس دادههایی که دریافت میکنید، کاری انجام بدید و یا چالشی رو پشت سر بذارید که لازمۀ ورود به مرحلۀ بعدی باشه.
پس همیشه نباید دنبال قفل بگردید. ضمن این که تو بعضی از اتاق فرارها معماهای مکانیکی و الکترونیکی دستساز وجود داره که باید روش حل کردنشون رو پیدا کنید. مثلا تو اتاق فرار هاری هیچ گونه قفلی پیدا نمیکنید و باید معماها رو به روش مختص خودشون حل کنید.
همۀ اتاق فرارها ترسناک نیستن
هدف از بازی لذت و تفریح شماست. همونطور که پیشتر گفته شد، اتاق فرار ها در ژانرهای متفاوت برگزار میشن. پس قبل از انتخاب اتاق فرار، سعی کنید در مورد ژانر و فضای بازی تحقیق کنید. تصور رایج اما غلطی وجود داره که اتاق فرار یه جای خیلی ترسناکه! نه لزوما!
حتی خیلی از بازیهایی که در ژانر وحشت ارائه میشن، ممکنه برای شما ترسناک باشه و برای دوستتون که دارید با هم بازی میکنید، ترسناک نباشه. میپرسید چطور؟ خب برای این که جواب درستی به این سؤال بدیم باید دو تا موضوع رو با هم بررسی کنیم:
نکتۀ اولی که وجود داره اینه که ترس یه موضوع نسبیه و هر فرد با توجه به زیست و تمام دادههای دریافتی از بدو تولد، از چیزهای به خصوصی میترسه. پس به طور کلی نمیشه گفت یه اتاق فرار مشخص برای همه تجربۀ ترسناکیه.
نکتۀ دومی که وجود داره موضوع ژانر و زیرژانره. مخصوصاً در مورد ژانر وحشت. براتون مثال میزنیم: فیلمهای زیرژانر زامبی! آیا کسی هست که با دیدن یه فیلم زیرژانر زامبی حس ترس زیادی رو تجربه کنه؟ خیلی بعیده. در واقع حسی که با دیدن اون فیلم تجربه میکنید، هیجانه. اما فیلمهای زیرژانر زامبی هم در واقع زیرمجموعۀ ژانر وحشت دستهبندی میشن. ژانر وحشت تشکیل شده از چندین و چند زیرژانر مثل ماوراء، هیولا، اسلشر، خونآشام، زامبی و …
پس این که یه اتاق فرار در ژانر وحشت ارائه میشه، تضمینکنندۀ این نیست که ترس دلخواه شما رو ارائه بده. ضمن این که ژانر وحشت در طول تاریخ ادبیات و سینما مدام متحول شده، گواهش فیلمهای یک دهۀ اخیر در این ژانر. مثلا ترسی رو که با تماشای فیلم جنگیر (1973) به شما القاء میشه مقایسه کنید با فیلم نیمه تابستان (2019): دو تجربۀ کاملاً متفاوت از مقولۀ ترس!
بنابراین شما میتونید بر اساس علایق و سلایقتون اتاق فرار باب میلتون رو در ژانرها و زیرژانرهای متفاوت انتخاب کنید. نکته این که ما تو اتاق فرار حجله و اتاق فرار هاری این قابلیت رو برای گروههایی که ترس براشون خوشایند نیست در نظر گرفتیم که بازی بدون بازیگر و بدون ترس اجرا بشه. موقع رزرو میتونید این موضوع رو با پرسنل ما در میون بذارید.
انتخاب اتاق فرار به مثابه انتخاب غذا
ممکنه بپرسید که ما کدوم اتاق فرار رو انتخاب کنیم. جواب مشخصی نداره و نمیشه برای همه نسخۀ واحد تجویز کرد. همونطور که ممکنه یه نفر قرمهسبزی دوست داشته باشه و یه نفر پیتزا. فارغ از این که ذائقۀ شما چیه، کیفیت طبخ اون غذا مهمه. ما در مجموعه اتاق فرار یونا سعی میکنیم فضاهای متفاوتی رو در کنار شما تجربه کنیم و به حد وسع، در هر ژانری بهترین کیفیت ممکن رو ارائه بدیم. اما چند تا توصیۀ کوتاه برای شما داریم:
کیفیت براتون مهم باشه، نه کمیت
تصور کنید وارد پیتزا فروشی قدیمی مشهور میشید و پیتزاتون رو سفارش میدید. تا سفارشتون آماده بشه مقدار زیادی کالباس مارتادلا و پنیر بیکیفیت جلوتون میذارن و شما هم خرسند از این سخاوتِ اون پیتزا فروشی، مشغول خوردن اون حجم بیمعنی میشید. بعد پیتزاتون آماده میشه که حجم بزرگی داره و پر از پنیر و مخلفات درجه چندمه، اما شما بدون توجه به اصالت غذا، مقهور خوردن پیتزایی میشید که شاید اون لحظه براتون خوشمزه و خوشاینده، اما هیچ ربطی به پیتزا نداره و فقط حس خوب سیری رو برای لحظاتی براتون به ارمغان میآره.
اما شب دیگهای وارد رستوران نه چندان مشهوری میشید و همۀ اصول پذیرایی در یک رستوران استاندارد بینالمللی رعایت میشه و غذای شما در کورسهای کوچیک سرو میشه که شاید حتی شما جا بخورید از حجم کم غذا. اما به محض چشیدن، دنیای شگفت انگیزی از طعمها در پس ذهنتون یادآوری میشه و به درستی حیرتزده میشید. چرا که پشت طبخ اون غذا، زمان زیادی صرف مطالعۀ اصول و کسب دانش و تجربه و آزمون و خطا شده تا تجربۀ منحصر به فردی رو برای شما رقم بزنه.
حالا همین موضوع در مورد اتاق فرار و تقریبا هر چیز دیگهای هم صدق میکنه. هستند کسانی که قبل از رزرو یه اتاق فرار، براشون مهمه که اون اتاق فرار چند متره، چند تا بازیگر داره، چند ساعته، ترسش زیاد هست یا نه (ترس به مثابه چاشنی غذا) و … تجربه ثابت کرده که هیچ کدوم از اینها نمیتونن معیار کیفیت یه اتاق فرار باشن. چه بسا بازیهایی که تو یه مساحت کوچیک و حتی بدون بازیگر و ترس، تجربههای بسیار دلچسبی برای یه بازیکن خوشسلیقه و با وسعت دید هستن.
هر بازی رو بدون توقع قبلی تجربه کنید
حتی اگه شما طرفدار پر و پا قرص قرمهسبزی باشید، نمیتونید یک هفتۀ مدام قرمهسبزی بخورید. در واقع اینطوری در مورد یکی از علاقهمندیهای خودتون خیانت میکنید. چون قطعاً بعد از اون یک هفته، دست کم تا مدت زیادی از قرمهسبزی متنفر میشید. در حالی که کلی غذای خوشمزه وجود داره که فرصت تجربه کردنشون رو از خودتون دریغ میکنید. درسته، اون غذاها مزۀ قرمهسبزی نمیدن، اما هر کدومشون تجربۀ منحصر به فردیه که میتونه بینهایت براتون خوشایند باشه. پس نباید از هر غذایی توقع قرمهسبزی بودن داشته باشید.
حالا در نظر بگیرید که شما یه اتاق فراری رو تجربه کردید که به هر دلیلی تجربۀ خوشایندی براتون بوده. اما بعد از اون تو هر اتاق فرار دیگهای که تجربه میکنید، دنبال همون کیفیاتی (فارغ از خوب و بد) هستید که توی اون اتاق فرار تجربه کرده بودید و از کیفیات این اتاق فرار جدید غافل میشید. فراموش نکنید که هر اتاق فرار یه تجربۀ منحصر به فرده و قرار نیست همون حسی رو در شما بیدار کنه که اون قبلیه. پس هر اتاق فرار رو بدون هیچ پیشفرضی تجربه کنید تا حداکثر لذت ممکن رو ببرید.
تا حد زیادی شما کیفیت بازی رو تعیین میکنید
نکتۀ خیلی مهمی که وجود داره، خود شمایید. بله! تصور کنید که کسل و بیحوصلهاید یا درست قبل از این که وارد بازی بشید با همسرتون جر و بحث میکنید یا سردرد دارید یا… خب با این اوضاع مسلمه که قرار نیست اوقات خوشی رو سپری کنید و از بازی لذت ببرید. چون با این وضع امکان نداره که غرق بازی بشید و خب مهمترین چیز اینه که تمام و کمال غرق بازی و سناریو بشید تا بیشترین لذت رو ببرید.
اگر قراره بخندید، باید دل بدید به سناریو و خودتون رو در اختیار بازی قرار بدید و حتی خودتون هم کمک کنید تا بخندید یا اگر قراره بترسید یا هر حس دیگهای هم همینطور. به طور خلاصه بگیم: برای لذت بیشینه بردن از یه اتاق فرار، باید دل بدید به بازی تا به هر سمت و سویی که قراره، ببردتون و البته که متمرکز باشید. آدمهای باهوش همیشه بازی (از هر نوعش) رو جدی میگیرن.
نکتۀ مهم دیگه اینه که گروه اجرایی مثل هر اجرای زندۀ دیگهای (نمایش، موسیقی و …)، انرژی دریافتی از شما رو به خودتون برمیگردونن. پس هر چقدر انرژی بیشتر و بهتری رو صرف بازی کنید، بازی با کیفیت بهتری براتون اجرا میشه.
سؤالات متداول
-
اگه بریم تو بازی، میتونیم انصراف بدیم؟
بله. هر جای بازی و به هر دلیلی میتونید با هماهنگی بازیگردان از بازی خارج بشید و مجبور نیستید بازی رو تا انتها سپری کنید.
-
باید چند سالمون باشه تا بتونیم بازی کنیم؟
هر بازی بر اساس فرم و محتوای منحصر به فردش، ردۀ سنی مشخصی داره. در مورد بازیهای ما، برای اتاق فرار حجله باید دستکم ۱۸ ساله و برای اتاق فرار هاری باید دستکم ۱۶ ساله باشید یا در صورتی که سنتون پایینتر از اینهاست، با یک کفیل (والدین یا یک بزرگتر که دستکم ۱۸ ساله باشه) وارد بازی بشید.
-
باید سانس اتاق فرار رو از قبل رزرو کنیم؟
بله. حتماً باید با هماهنگی و رزرو قبلی تشریف بیارید.
-
فقط خودمونیم یا کس دیگهای هم به عنوان بازیکن باهامون میآد تو بازی ؟
سانس درخواستی شما، فقط برای گروه شما اجرا میشه و اون سانس متعلق به گروه شماست. پس باید از قبل با خانواده یا دوستانتون، گروه خودتون رو تشکیل بدید.
-
ممکنه صدمه ببینیم؟
امنیت جانی بازیکنان برای ما در وهلۀ اول قرار داره. در صورت رعایت قوانین بازی که قبل از شروع سانس، بازیگردان اونها رو بهتون توضیح میده، هیچگونه آسیبی نمیبینید.
گردآوری: یونا اسکیپ روم – استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است